idézet

“Minél kevesebb szabályt állítasz fel arra, hogy milyennek kellene lennie az életnek, és hogy másoknak hogyan kellene viselkedni, annál könnyebb boldognak lenned.” (Andrew Matthews)

Bara- "Elmélkedései"

Ezt a blogot az "Információtudomány és média a 21. század elején" és a "Távoktatás" című tárgyak ihlették. Már korábban is tervben volt számomra egy saját blog elkészítése, de most a korábbi kifogásokat mellőzve kötelezővé tettem ezt a feladatot. Hogy mit sikerül kihoznom magamból ebben a félévben, az még számomra is rejtély, de olvasgassátok bátran és minél gyakrabban az itt található irományokat. :)

Friss topikok

Címkék

Nyílt oktatási formák a felnőttképzésben, felnőttképzési jó gyakorlatok:

Sörös Bara 2012.05.08. 19:30

A héten Holovitz Szandra előadására hagyatkozva kellett a felnőttképzésben használatos nyílt oktatási formák bemutatására vállalkoznunk.

Falus Iván csoportosításával kezdeném a blogomat a könnyebb érthetőség kedvéért.

A szabályelméleti stratégiákon belül 4 fő oktatási stratégiát különített el, melyek a következők:

  1.   Nyílt oktatás
  2.   Adaptív oktatás
  3.  Programozott oktatás
  4.  Az optimális elsajátítás stratégiája

 

A nyílt oktatás célja a tanulóban rejtőző sajátos képességek, készségek kifejlesztése és felszínre hozatala. A kutatáshoz, felfedezéshez változatos eszközöket alkalmaznak. Ebben az oktatási formában a különböző életkorúak együttes megjelenése figyelhető meg, hiszen ez egy olyan lehetőséget ad a tanulni vágyók számára, amellyel mindenki hozzáférhet az oktatáshoz. A tanulókat az aktív szerepvállalás, az önállóság jellemzi, amely mellett biztosított az individualizált tanulási lehetőségek megteremtése, alkalmazása is. A nyílt forma esetén a tanulást tanári teamek irányítják. A terek és bútorok rugalmas kialakítása a meghatározó.

 

Az egyes tanulók tanulási képességei, adottságai lényeges különbségeket mutathatnak, amelyek eltérő tanulási környezetet és módszereket igényelnek. Mindehhez fontos az adaptív oktatás kiemelése, mely az eltérő tanulási formákat teszi lehetővé. A nyílt oktatás alappillére az adaptivitás, vagyis a megváltozott feltételekhez való alkalmazkodás képessége. Minél könnyebben és gyorsabban alkalmazkodik valaki a megváltozott körülményekhez, annál hamarabb képes fejlődni. Az alkalmazkodás a változásnak az alapja.

A nyílt oktatási formában a tanár szerepe is bonyolultabbá válik. Nagy hozzáértést, szakmaiságot, és gyakorlottságot igényel a tanár részéről.  Fontos, hogy a tanár képes legyen a tanulói képességeket feltérképezni, és azokra megfelelő szinten építkezni. Elsősorban támogató szerepük van, hiszen a hallgatók kreativitásának, aktív közreműködésének kialakítására törekednek. Ehhez tudatos óratervezésre van szükség.

A hallgatókra az IKT-s eszközök megjelenése, használata a jellemző (multitasking). Ahogy korábban említettem szükséges az aktív részvétel is. A tartalommegosztás pedig kulcsfontosságú tényezőként van jelen.

A programozott oktatás a tanulói tevékenységeken nyugvó, programokkal végzett oktatást jelenti. Itt fontos meghatározni az oktatás célját, a tanulók pontos induló szintjét. A tananyagot lépésekre kell tagolni, a tanuló válaszait pedig rendszeresen kell ellenőrizni. Az egyéni ütem biztosítása elengedhetetlen.

Az optimális elsajátítás stratégiája a negyedik típus. Ennek értelmében minden anyagrész optimális elsajátítását követően léphetünk tovább az új anyagban. Amíg az optimális elsajátítást nem érjük el, témakompenzálást, esetleg újra tanítást végzünk a lemaradóknak. Ezt a lemaradás elkerülése tekintetében nagyon jó módszernek látom.

A nyitottság a mai világban egyre népszerűbb fogalommá vált. A tanuláshoz mindenki által való hozzáférés az UNESCO Nemzetközi Felnőttoktatási Konferenciák egyik fő célja volt már a kezdetek óta. A mai napig fontosnak tartják hirdetni, hogy mindenkinek joga van a tanuláshoz. Ez a nyitottság a gondolkodásra is ráhúzható, hiszen minél több irányba vagyunk képesek elmozdulni, annál könnyebben boldogulhatunk a világban. Jó, ha az ember több lehetőséget tűz ki maga elé, hogy ne korlátozza be a céljait, vágyait. Bátran merjen nyitni az újdonságok felé. És itt már meg is jelenik a másik kedvelt, és gyakran használt szavunk, az innováció. Megújulni csakis a nyitott emberek tudnak, ők képesek változtatni az életükön….

 

A távoktatásnál fontosnak tartom kiemelni, hogy az elsődleges cél a munka melletti tanulás lehetősége, valamint a független tanulás kialakítása. Az időbeni függetlenség jelentős előnynek számít a konnektivista csoportos tanulással szemben. Olyan tananyagokat kell kidolgozni, és alkalmazni a távoktatásban, amelyek önállóan is feldolgozhatók. Erre azért van szükség, hogy a tanár ténylegesen csak segítő, támogató szerepet töltsön be, és a hallgató legyen az, aki aktívan feldolgozza és értelmezi az anyagot.

 

A konnekt csoport esetén a rendelkezésre álló időt a tanulók saját maguk osztják be. Ez valóban így van, viszont a heti határidők gyakorisága miatt sokkal kevésbé látom önállónak, és függetlennek ezt a tanulást. Mindig van egy határidő, ami hajt minket. Ezt természetesen nem mondanám egyértelműen rossz dolognak. Hiszen szükségünk van motivációra. Ha mást nem, ez is megteszi.

 

Zárásként a Szandra által említett mondatra hivatkoznék, ami nagyon megragadt bennem. A konnekt csoportra vonatkozott ez az idézet. „Magasabb szintű önismeret lehetőségét nyújtja számunkra…” Ezzel 100%-osan egyet tudok érteni. Valóban sokat fejlődött a saját magamról kialakított énképem. Rájöttem, és a mai napig folyamatosan szembesülök vele, hogy mi az, amit képes vagyok véghezvinni, és mi az, ami már a képességeimhez képest magasabb szinten van. Ez a kurzus ezért is jó volt számomra. Sok dologról azt gondoltam, hogy képtelen vagyok rá… És most kiderül, hogy mégis lehetséges? Érdekes dolgok ezek. Mindenesetre alig várom, hogy mi lesz a következő alkalmazás, ahol próbára kell tennem az önismeretemet. Gyanítom, a Ustream lesz ez a következő…(bízom benne, hogy építőlegesen fog rám hatni!)

 

 

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://sorosbarbara.blog.hu/api/trackback/id/tr494496818

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gabrielvicze 2012.05.09. 12:20:49

Kedves Barbara!

"Megújulni csakis a nyitott emberek tudnak.." Számomra úgy tűnik, hogy akik csatlakoztak a konnektivista csoporthoz mindannyian nyitottak vagyunk. És az innováció abban mutatkozik meg, hogy szorgalmasak vagyunk az új IKT eszközök és alkalmazások elsajátításában.

Sörös Bara 2012.05.09. 12:49:00

Kedves Gabi!
Én is abszolút úgy látom, hogy nyitottak vagyunk. a csoportra teljesen jellemző, hiszen ha nem így volna, most nem lennénk itt. :)
süti beállítások módosítása