Ez a csoportos munka a távoktatás "legtávolabbi" formájában valósult meg részemről. Vicze Timi, Vargyas Bálint és Földesi Kriszti közreműködése nélkül most ez az írás nem jelenhetne meg a blogomban. Ugyanis én a kontinenst elhagyva az USA területéről váltottam néhány levelet a témát illetőleg. Szerencsére olyan társakkal voltam egy csoportban, akik segítőkészek és rendkívül aktívak voltak a feladatot illetőleg, így ez az érdemi rész abszolút őket illeti.
Azért, ahogy időm engedte igyekeztem én is hozzá tenni egy-két gondolatot a tanulási módszerekhez, hasznos tudnivalókhoz. Következzen a csoportos tudás eredménye:
Az online tanulás lényegesen eltér a hagyományos oktatási formától, mégis fontos kiemelni,hogy az alapvető hármas egységnek (megértés-bevésés-felidézés) meg kell valósulnia. Ebben az esetben a következő főbb lépéseket lehet kiemelni:
1. előadás meghallgatása
2. gondolatok összegzése
3. szakirodalom áttekintése
4. blog megírása
5. kommentelések
6. Az SL-ben meghatározott gyakorlati feladatok elvégzése
7. Egyéb alkalmazások, feladatok gyakorló jellegű használata (Ustream, Mindmeister)
A következő tanulási segédletet fogalmaztuk meg:
- Ne halogassuk az utolsó percre a blog megírását és a feladatok elvégzését.
- Ha már vannak megírt blogok, akkor a minta, és a követelmény is egyértelműbbé válik. Tehát amellett, hogy ne halogassuk a végsőkig a blog megírást, nem is szabad elkapkodni. Arany középutat kell választani.
- Legyen idő az anyaggyűjtésre is!
- Ha valami nem egyértelmű, minél előbb (és konkrét példára utalva) tedd fel a segítő személynek.
- A chat használata az egyértelműséget segítheti, így ne félj hozzászólni a témához.
- Ha konkrét (az előadással vagy a feladattal kapcsolatban) kérdésed van, tedd fel nyugodtan FB-ra. Technikai jellegű kérdéssel az illetékes személyhez fordulj.
- Használd ki a “személyes” konzultációs lehetőséget SL-ben konzultációk előtt vagy után
- Végső esetben számíthatsz a facilitátor, tutor segítségére.
További feladatot konkretizáló pontokat szedtünk még össze:
1., Hallgasd meg az előadást! Twitteren és SL chaten lehetőséged van hozzászólni az előadáshoz és kérdezhetsz is. Használd ki azt a lehetőséget!
2., Mindenképp jegyzetelj közben: Vagy megosztott dokumentumban, így azt bárki bármikor kiegészítheti. Vagy saját dokumentumban.
3., Az előadáson elhangzottakat egészítsd ki különböző szakirodalmak áttekintésével (A tematikában több is meg van adva, melyek közül néhány online is elérhető, illetve feltöltve megtalálhatóak az andb-n is.)
4. Emeld ki a téma vezérgondolatait, a fő gondolatokat fűzd logikai “láncra”!
5. Alakítsd ki saját álláspontodat!
6., A gondolataidat írd bele a blogba, vegyesen az előadás anyagából és a szakirodalomból merített új ismeretekkel!
7., Olvasd el lehetőség szerint az összes többi blogot és ha van kedved, kommentelj!
8., Többször és visszatérően használd a már megismert SL funkciókat, tereket, lehetőségeket, alkalmazásokat! Törekedj új és újabb megismerésére! Az alkalmazás automatikus használata megkönnyíti a kapott feladatok elvégzését is.
9., A kurzushoz kapcsolódva alakítsd ki a saját, egyéni digitális tolltartód tartalmát, egyéni igényeid szerint válogatva az alkalmazások, programok közül!
10., Próbálj meg minél gyakrabban fellátogatni a SecondLife-ba, és ismerkedj a környezettel, alkalmazásokkal.
11., Az előadás hallgatása közben az SL-en belül is jegyzetelhetsz. Ha szükséges, térj vissza a kijelölt helyre és hallgasd meg mégegyszer az előadás anyagát.
12., Minden megjelölt konzultáció előtt ha lehet, 10 perccel előbb jelentkezz be az esetlegesen adódó problémák kiküszöbölése miatt.
13., A kurzus időtartama alatt készíts képeket (akár az előadás anyagát fotózva), a könnyebb emlékezés, és a későbbi blogban való szemléltetés miatt.
14., Szabadidődben a tanuló társakkal igyekezz minél több új alkalmazást kipróbálni, ezzel a digitális tolltartó tartalmát bővíteni.